تخت گاز
 

دوو اسپرو
تولید این خودرو از سال 1992 بامدل کاربراتوری آغاز و در سال 1997 پایان یافت(انژکتوری) و اتومبیلی که آنرا آزمایش کردیم مدل 1994 و انژکتوری بود.

طرح بدنه:
اتومبیل در رده سدان قرار دارد و شاید از نظر اندازه بزرگ به نظر بیاید. این خودرو با صندوق عقب بلند ؛کاپوت کشیده و ارتفاع کمتر نسبت به سایر خودروهای همرده دارای طرح مناسب آیرودینامیکی است اما طرح ظاهری آن غیر جذاب و ساده است اما در عین حال دارای ظاهری خشن و نیز با ابهت است که با استفاده از یک جلو پنجره کرومی و رینگ اسپرت با تایر پهن low profil ابهت آن فزونی می یابد. خودرو دارای زوایای ملایم و چراغهای عقب به هم پیوسته است و چراغ دنده عقب هم بر روی سپر قرار گرفته است.
درون کابین
کابین خودرو بسیار بزرگ؛ جادارو بزرگ و راحت است. با ورود به داخل کابین اولین چیزی که جلب توجه می کندداشبورد بسیار بزرگ این خودرو است. صندلی های جلو در ارتفاعی تقریبا پایین قرار گرفته اند که این امر باعث شده است که افراد قد بلند به راحتی در این خودرو جای گیرند.اما اگر سرنشین کنار راننده در خودرو قد بلند باشد؛ زانوی او به قسمت زیرین داشبورد برخورد خواهد کرد این در حالی است که وی جای پای مناسب را دارد.سرنشینان عقب دارای فضایی مناسب؛ بزرگ و جادار و راحت هستند.کیفیت داشبورد قابل قبول (و بهتر از خودروهای وطنی) است و طرح مناسبی دارد.خودرو به صورت استاندارد دارای 4 باند است که صدای مطلوبی در اختیار شما قرار می دهند. اما با وجود طاقچه عقب بزرگ آن امکان نصب هر گونه سیستم صوتی وجود دارد.طرح و جنس صندلی ها و تودری ها و تودوزی هم به رنگ روشن و زیبا است اما قطر در هازیاد و سنگین وزن استو صندلی ها دارای عمق بسیار مناسب هستند و بدن شما را به راحتی در خود خفظ می کنند.
تجهیزات:
از تجهیزات رفاهی و ایمنی این اتومبیل می توان به موارد زیر اشاره کرد:
آنتن برقی (که با روشن و خاموش کردن رادیو فعال می شود)؛چراغ مطالعه برای سرنشینان عقب؛ شیشه های برقی برای جلو و عقب؛ساعت کریستال مایع؛ کمر بند ایمنی سه تایی برای سر نشینان عقب؛ دور موتور؛ کولر؛ امکان تنظیم نور چراغ های پشت آمپر؛ امکان تنظیم سرعت حرکت برف پاک کن؛ چراغ صندوق عقب و داشبورد؛ صندوق عقب بسیار بزرگ؛ شیشه گرمکن عقب؛ آیینه شب و روز: صندوق پران روی در راننده و ...
در جاده:
هنگامی که پشت فرمان خودرو قرار می گیرید دید بسیار کم خودرو جلب نظر می کند به طوری که اگر در در سراشیبی راننده به عقب نگاه کند فقط صندوق عقب می بیند!!! ارتفاع صندلی راننده به میزان چند سانتی متر تغییر می کند و فاصله بین پدال ها هم تا حدودی کم است. در هنگام باز کردن برق خودرو یا استارت زدن خودرو به وسیله 5 بوق بستن کمربند را به شما گوشزد میکند. البته این بوق باید در سرعت بالا هم به کار بیفتد اما در نمونه مورد آزمایش چنین چیزی مشاهده نشد!!!
سردنده و فرمان نرم و خوشدست و با کیفیت است. در ابتدا شاید نتوانید دنده ها را به راحتی عوض کنید اما بعد از مدت کوتاهی این مشکل حل می شود.مصرف سوخت خودرو هم بسیار خوب است.
قلب نیرو دهنده این خودرو بسیار نیرومند عمل می کند به طوره که اتومبیل در مدت 4/10 ثانیه از حالت ... به سرعت 100 کیلومتر در ستعت میرسد و اتومبیل در هر دنده ای شتاب لازم را دارد.حداکثر دور مجاز موتور 6000 دور در دقیقه است و هیچ سیستمی مانع از ورود آن به محدوده رد لاین نمی گردد.
در دور موتور 6000 میتوانید با خودرو در دنده یک با سرعت بیش از 60 کیلومتر؛در دنده دو حدود 95 کیلو متر؛ در دنده سه حدود 145 کیلومتر؛ در دنده 4 174 کیلومتر در ساعت حرکت کنید. اما می توانید در دنده 5 دور موتور را به6000 برسانید. در این حالت می توانید با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت یعنی بیشترین سرعتی که کیلومتر شمار توانایی نشان دادن آن را دارد رانندگی کنید. در سر بالایی ها اتومبیل به راحتی شتاب گیری می کند و صدای موتور هم خفه نمی شود.
شتاب این خودرو در حدی است که به دلیل بی توجهی راننده سرعت به 175 کیلومتر در ساعت رسید و این در حالی بود که راننده قصد حرکت با سرعت 140 کیلومتر در ساعت را داشت.
فرمان هیدرولیک این خودرو در زمانی که خودرو ساکن است کمی سنگین عمل می کند اما با شروع حرکت این مشکل حل می گردد.بدنه ایمن و مقاوم خودرو به همراه هندلینگ عالی این خودرو به شما اطمینان خاطر می دهد.
جلوی این خودرو به حدی سنگین است که اگر زیر یکی از چرخ های عقب خودرو را خالی کنید اتومبیل کج نمی شود و به یک سمت متمایل نمی گردد!!! اما این حالت باعث نا پلیداری خودرو در سرعت و یا مانور نمی گردد و در سرعت بالا بدنه لرزش ندارد و صدای باد آزار دهنده نیست.کمک فنر های خودرو هم کارکردی قابل قبول دارند.
در هنگام لایی کشیدن با این خودرو هم صدای ناله لاستیک بلند نمی شودو هندلینگ خودرو به شما اطمینان خاطر می بخشد.در هنگام دور زدن با سرعت بالا (در دورهای u شکل)اتومبیل دارای مقدار بسیار کمی over steer یا انحراف محور عقب است که لذت رانندگی را دو چندان می کند اما این انحراف حتی توسط رانندگان مبتدی و ناشی هم قابل کنترل است.
اما یکی از ضعف های خودرو ترمز های آن است. این اتومبیل مجهز به سیستم ضد بلوکه ABS است که باعث میگردد در هنگام تومز گیری شدید بتوانید مسیر حرکت خودرو را تغییر دهید.اما به دلیل وزن زیاد خودرو خط ترمز این اتومبیل بلند است اما جای گله ی زیادی باقی نمی گزارد. مصرف لنت خودرو هم زیاد است(البته به دلیل حالت خوب صندلی راننده ترمز ها شدید تر از حالت عادی اند اما راننده آنرا احساس نمی کند.برای امتحان سیستم ضد بلوکه این خودرو در سرعت 70 کیلومتر بر ساعت بر روی خاک پدال ترمز را تا انتها فشردم و تا لحظه رسیدن به حالت ... کلاج نگرفتم ولی ماشین خاموش نشد و این نشاندهنده ی قفل نکردن چرخ جلو است.
گاهی اوقات حرکت پدال ترمز زیاد است به طوری که انگار خلا بوستر کم و زیاد می شود.با مکانیک صحبت کردم و متوجه شدم که بسیاری از این خودرو ها مشکل متشابهی دارند.
لوازم یدکی خودرو با کیفیت و ارزان قیمت(با توجه به کیفیت آنها) هستند اما گاهی فروشندگان سو استفاده کرده و لوازم این خودرو را گرانتر از قیمت واقعی می فروشند.برای مثال دسته راهنما این خودرو 45000 تومان و دسته راهنما سیلو 12000 تومان است در صورتی که هر دو یکسانند و فقط در ظاهر تفاوت کمی با هم دارند.(البته دسته راهنما در سیلو خوشدست تر از نوع فابریک اس پرو است)


نوشته شده در تاريخ پنجشنبه ٢٥ فروردین ،۱۳٩٠ توسط علیرضا شراهی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
فال حافظ